Ad: Reality shows v koncoch

Keďže Postoy.sk má v podtitule "dialógom k pravde" a o tento dialóg sa aj snažíme, ponúkame vám diskusiu k článku Reality shows v koncoch.

Ad:
Problémom diskusie o reality shows ako o súčasnom fenoméne je ohromné zjednodušovanie, ktorému sa nakoniec chtiac-nechtiac nedokáže príliš mnoho autorov. Imrichovi Gazdovi sa vo svojom článku pre postoy.sk podarilo niečo podobné. Vytrháva z kontextu a zaoberá sa maličkosťami, len aby nás mohol presvedčiť, že fenomén reality TV je už za nami.

Podľa môjho názoru celkom správne pomenováva problémy Big Brother na Markíze – zlá promokampaň, slabý obraz, slabý zvuk, priemerní moderátori. Ja by som síce ešte možno pripojil neskutočne zložitý systém hry oproti Vyvoleným a fakt, že celý program začal neskôr, ale to nehrá významnú úlohu: dôležité je, že problémom nebola reality shows ako taká. Zabili ju okolnosti, spracovanie, úroveň, kvalita, ale nie prvky reality. A môže snáď neschopnosť Markízy dobre nastaviť program pre diváka obstáť ako argument faktu, že s reality TV sa môžeme rozlúčiť? Iste nie.

Ešte viac sa však autor mýli v prípade Vyvolených TV Joj. Tvrdenie, že čísla sledovanosti sú pre kňažkovcov sklamaním je totálne scestné. Stačí len zdvihnúť telefón a opýtať sa niekoho v televízii, či je to tak. Vyvolení, po Novinách druhý najsledovanejší program stanice (v minulom týždni ich ale občas i predstihol), zabezpečil televízií rekordný rast predovšetkým v prime-time (Jojka pravidelne prekračuje hranicu podielu 20%), ale stabilizoval ju i počas celého dňa. To, že si Imrich Gazda vyberá, že v tom a tom týždni boli Vyvolení neúspešní, v minulom týždni dosiahli i štvrté miesto a predbehli ich len Televízne Noviny a Športové noviny a Superstar – a to je pre Joj neopísateľný úspech.

Autor skrýva fakt, že od spustenia Vyvolených Joj získala asi 5 percent na úkor iných televízií, pri tvrdení, že reality shows odlákali divákov od obrazoviek, zabúda, že celoplošný trend poklesu sledovanosti televízia ako takej je starší ako spustenie kontajnerových súťaží, prisudzovať niekoľkým úspešným filmom na Jednotke fatálny význam pre celý televízny trh je taktiež chybné. Docieliť stanovený cieľ jeho článku sa snaží nasilu a nevychádza mu to. Jeho argumenty totiž krívajú.

Slovenský divák sa totiž nevracia ku klasickým filmom. V minulom týždni sa medzi 20 najsledovanejších programov dostal slovom jeden film: Denník Bridget Jonesovej. Má byť azda tento snímok lastovičkou spomínaného kultúrneho správania Slovákov pri obrazovke? Imrich Gazda sa totiž mýli v tom, že reality shows sú tvorcom úpadku slovenskej televíznej produkcie. Sú iba dôsledkom trendov, ktoré médiá v súčasnosti ovládajú. Dôsledkom celkového smerovania masových médií v našej spoločnosti. A nie sú jediné. Je tam i infotaiment v spravodajstve, boli tam i Milionár či Hodina pravdy. A rozhodne k nim patrí i Bridget Jonesová.

Dušan Mikušovič
Autor je študent mediálnych štúdií, žurnalistiky a politológie na Fakulte sociálnych štúdií MU v Brne.

Ad: Ad:

Nepopieram, že vo svojom článku poukazujem len na niektoré (najnovšie) momenty spojené s vysielaním reality shows. Nejde však o úmysel zjednodušovať a vytrhávať veci z kontextu. Na mnohé súvislosti spojené s vysielaním tohto typu relácie som už poukázal v predchádzajúcich príspevkoch na stránkach postoy.sk (Reality šou - neškodná zábava alebo skaza spoločnosti?, editorial) a nepovažujem za vhodné a ani za potrebné ich opakovať.

Vo svojom príspevku netvrdím, že s reality shows sa môžeme definitívne rozlúčiť, naopak sa nazdávam, že s týmto typom relácie sa budeme stretávať aj v budúcnosti, ale informácie z jednotlivých televízií jednoznačne hovoria, že sa plánuje návrat filmov a niektorých starších typov relácií - podstatne vkusnejších ako reality shows, napr. Bonzáčik - na TV obrazovky. Na základe týchto informácií píšem, že sa „môžeme tešiť na návrat ku kultúrnejším formám TV zábavy“.

Čo sa týka TV JOJ – je jasné, že jej PR predstavitelia budú vyhlasovať za úspech aj to, čo úspechom nie je. Hádam niekto neočakáva kritický pohľad na vlastnú TV od jej predstaviteľov. Neurobili to ľudia z Markízy, neurobia to ani ľudia z JOJ.

To, že v 47. týždni boli VyVolení štvrtou najsledovanejšou reláciou nepopieram. Výsledky zo 47. týždňa však neboli v čase písania môjho článku dostupné. Nepoužívam ich jedine z tohto dôvodu a nie preto, žeby som chcel čosi zamlčiavať. Ani údaje zo 44. – 46. týždňa nevyberám kvôli úmyslu zavádzať, ale jednoducho preto, že to boli momentálne najaktuálnejšie čísla.

To, že JOJka posilnila je jasné. V čase neúspechov Markízy a absencie Superstar II (resp. vysielania kastingov) na Jednotke, to však nie je žiadny hrdinský výkon. JOJka posilnila, nie však natoľko, nakoľko kňažkovci očakávali. Desať až štrnásť percentná sledovanosť VyVolených jednoducho úspechom nie je.

V poslednom odseku autor opäť operuje s číslami zo 47. týždňa, ktoré v čase prípravy článku ešte neboli dostupné. Či je Bridget Jonesová kultúrnejšia zábava ako reality shows alebo nie, je vec súkromného názoru.
To, čo slovenskému divákovi naozaj vyhovuje je klasický film a preto sa k nemu televízie plánujú vrátiť. Tento názor si môžu čitatelia overiť na stránkach mediálneho portálu medialne.sk v článku Radoslava Augustína z 15. novembra 2005 Prichádza obdobie, v ktorom sa budú televízie opäť prebíjať filmami.

Na záver posledná poznámka. Názor, že „reality shows sú tvorcom úpadku slovenskej televíznej produkcie“ nikde nespomínam.

Imrich Gazda

Pozrieť diskusiu

Fungujeme vďaka finančnej podpore našich čitateľov a pravidelných podporovateľov. Ďakujeme.

Podporte nás aj vy, aby sme vám mohli priniesť ďalšie kvalitné články.

Podporiť pravidelnou sumou Podporiť jednorazovo