Všetci pápežovi muži: recenzia filmu Sledovačka

Film o pohlavnom zneužívaní kňazmi nevystihuje celú hĺbku škandálu, no jeho základné fakty sú neodškriepiteľné. Stojí za pozretie.

Keby ste o katolicizme nič nevedeli a pozreli by ste si Sledovačku (Spotlight), nový film o škandále pohlavného zneužívania kňazmi, asi by ste sa od Cirkvi držali čo naďalej. Dej filmu je tento: Katolícka cirkev (film sa sústredí na Cirkev v Bostone, ale problém bol celosvetový) celé desaťročia tutlala prípady sexuálnych zločinov kňazov. Prekladala ich z farnosti do farnosti, posielala ich na rozličné programy nápravnej terapie, dokonca aj dohadovala s obeťami zneužívania dôverné finančné vyrovnania a marila všetky pokusy zverejniť pravdu o rozsahu zneužívania.

Smutné je, že tieto základné fakty sú neodškriepiteľné, aj keď v závislosti od vášho pohľadu na vec by niektoré nuansy mohli ostré hrany škandálu trochu zjemniť.

Vo filme sa príbeh končí v roku 2002, keď noviny Boston Globe uverejnili prvú veľkú správu o schéme zneužívania a ututlávania z pera svojho investigatívneho tímu menom Spotlight. V záverečnej scéne sa autor tohto prvého príbehu nachádza v kancelárii právneho zástupcu obetí a ten sa práve chystá na stretnutie s novým klientom, ktorého maloleté deti len nedávno obťažoval kňaz. Scéna má jasne naznačovať, že zneužívanie pokračuje, čo pred desaťročím mohla byť ešte pravda.

Je ťažké mať súcit s bostonským kardinálom Bernardom Lawom, ktorého podobne ako prezidenta Nixona vyhnali z úradu reportéri. Podľa mňa si verejnú hanbu väčšmi zaslúžil Law. Zdieľať

Podľa filmu to bol Marty Baron, nový židovský editor Globu (hrá ho Liev Schreiber), ktorý nechal Spotlight pracovať na príbehu P. Johna Geoghana (ktorým sa celý škandál začal), podľa všetkého sériového pedofila, ktorého súdili, usvedčili a poslali do väzenia, kde ho v roku 2003 zavraždil jeho spoluväzeň. V niečom je tento film režiséra Toma McCarthyho dosť ťažkopádnym odvarom Pakulových Všetkých prezidentových mužov, čo bolo oveľa lepše dielo, no i napriek tomu to bola rovnako sebaoslavná a nafúknutá óda na novinársku „odvahu“.

V oboch veľkých príbehoch (o Watergate i sexuálnom zneužívaní) boli zaiste sily bojujúce proti pravde, no buďme úprimní, nikto na novinárov nestrieľal. Zvlášť Pakula vytvoril pocit hroziaceho nebezpečenstva, aby bol divák v napätí, či sa „Woodstein“ vôbec dožijú dňa, keď uvidia svoj novinársky triumf rozmazaný na stránkach Washington Post. McCarthy nedokáže urobiť viac, než vytvoriť pocit... nepríjemnosti: že Walter „Robby“ Robinson (Michael Keaton), šéf tímu Spotlight, bude mať problém nájsť si medzi katolíkmi ďalších troch hráčov na golf alebo že sa Mike Rezendes (Mark Ruffalo), ktorý pre Globe napísal prvé odhalenie, zlomí pod tlakom vylúčenia z bostonského katolíckeho života, čo je vlastne v Bostone bežný život.

Keď som v roku 1976 videl Všetkých prezidentových mužov poprvýkrát, ich tempo ma dvíhalo zo sedadla. Bolo to síce celé nafúknuté, no ako triler to funguje. Sledovačka sa zamotáva v procese, ktorý dokumentuje, čo je fajn, ak máte radi výsluchy. McCarthy sa v mnohom necháva inšpirovať, aby bol rovnako presvedčivý, avšak novinári zo Spotlightu krčiaci sa v archíve Globu a prehŕňajúci sa v diecéznych schematizmoch nie sú to isté ako Pakulov stúpajúci záber na Woodwarda a Bernsteina v kongresovej knižnici.

Napriek tomu je film predsa len presvedčivý a je ťažké mať súcit s bostonským kardinálom Bernardom Lawom, ktorého podobne ako prezidenta Richarda Nixona v istom zmysle vyhnali z úradu vytrvalí reportéri. Podľa mňa si však väčšmi zaslúžil verejnú hanbu Law. Ku koncu filmu je scéna, v ktorej novinár Rezendes stojí vzadu v kostole a detský zbor spieva vianočnú koledu. Kostol je krásny, deti sú krásne, hudba je krásna. Mám „dar sĺz“, maličkú milosť od Boha – buď to, alebo som skrátka len mäkkýš – a pri pohľade na túto scénu som pocítil, ako sa mi zahmlieva zrak od radosti z jej vnútornej krásy, krásy katolíckej viery, ale aj od smútku zo zrady kňazov a biskupov, ktorí na rozsiahlu kriminalitu nereagovali ani so štipkou kresťanského súcitu, ale uchýlili sa ku katolíckemu karierizmu.

Boston Globe (prostredníctvom svojej katolíckej web stránky Crux) nedávno priniesol správu, že Konferencia katolíckych biskupov USA vydala smernice pre farnosti, ako reagovať na príchod Sledovačky do kín. „Nenechajte sa znechutiť minulosťou,” píšu biskupi vo svojom liste. „Je to príležitosť pozdvihnúť povedomie o všetkom, čo sa vykonalo, aby sa predišlo pohlavnému zneužívaniu detí v Cirkvi.“ Kiežby to stačilo.

Sledovačka presvedčila, aj keď nie veľmi, a nevystihuje hĺbku škandálu, lebo je politicky korektná, čo sa týka jeho príčin. No i tak stojí za pozretie. Zdieľať

Sledovačka ústami jednej zo svojich postáv tvrdí, že kríza „nemá nič spoločné s tým, že je niekto gay“. Reálny náprotivok tejto postavy však v skutočnosti nedávno v rozhovore povedal, že heterosexuálnych zneužití bola v Bostone asi tretina. Výsluchy vo filme sa všetky týkajú homosexuálnych aktov a sú tam aj zvláštne vstupy, v rámci ktorých novinári telefonujú s Richardom Sipom, autorom knihy Sex, Priests, and Power: Anatomy of a Crisis (Sex, kňazi a moc: anatómia krízy), ktorý tvrdí, že polovica všetkých katolíckych klerikov nežije v celibáte, pričom ako všetci vieme, podľa údajov z celých USA sa vo vyše 80 percentách všetkých prípadov zneužívania (čiže sexuálnych kontaktov s mladistvými definovanými ako deti do 17 rokov) vyskytovala homosexuálna aktivita. Ktovie, koľko kňazov nežije podľa svojich sľubov. Päťdesiat percent sa zdá byť hrozne veľa. Každopádne, kríza je takmer za nami, možno hádam až na nejaké dozvuky v Ríme.

Sledovačka teda presvedčila, aj keď nie veľmi, a nevystihuje hĺbku škandálu, lebo je politicky korektná, čo sa týka jeho príčin. No i tak stojí za pozretie, už len kvôli výkonom Keatona, Ruffala, Stanleyho Tucciho a Johna Slatteryho.

[Film neobsahuje žiadnu nahotu ani veľa vulgarizmov, hoci obsahuje otvorené opisy aktov zneužívania.]

Brad Miner
Autor je zástupcom šéfredaktora The Catholic Thing, vedúcim členom Faith and Reason Institute (Inštitút pre vieru a rozum) a členom správnej rady Aid to the Church in Need USA (Pomoc Cirkvi v núdzi). Býval literárnym redaktorom v National Review. Jeho kniha The Compleat Gentleman (Ako byť dokonalým gentlemanom) je k dispozícii v audio formáte aj ako aplikácia pre iPhone.

Pôvodný text: All the Pope’s Men: a Review of “Spotlight”, medzititulky redakcia, ilustračné foto: flickr.com (CC BY 2.0).

Rubrika K veci je tvorená autorskými článkami prestížneho amerického magazínu The Catholic Thing, vychádza s podporou Kolégia Antona Neuwirtha.