Svätí pastieri

Čítať neskôr
Pre uloženie článku sa prihláste alebo sa ZDARMA registrujte.
Svätí pastieri

Prinášame mini-recenziu na aktuálne výstavy v Galérii mesta Bratislava.

Výstava Lajos Szalay-Koloman Sokol-Pablo Picasso sa končí o pár dní, vybrala som z nej pre túto mini-recenziu obraz Lajosa Szalaya (1909 – 1995) Príchod svätých pastierov, je možné vidieť ho v Pálffyho paláci na druhom poschodí. Druhým obrazom je dielo Petra Arnolda Weisz-Kubínčana (1898 – 1944) Pastieri. Obraz je súčasťou výstavy Hľadanie indetity, ktorá trvá do 24. apríla, obraz možno vidieť na druhom poschodí v Mirbachovom paláci.

Arnold Peter Weisz-Kubínčan: Pastieri, 1925 – 1930, olej na lepenke

... je to malý (29 x 24,4 cm) obrázok bosého modliaceho sa pastiera pod stmievajúcou sa večernou oblohou v lomenej parížskej modrej, sediaceho vo vchode do svojho skromného príbytku. Na kolenách má úctivo zloženú zelenú čiapku – akoby sa modlil v zelenom chráme svojich vrchov, na holiach ktorých sú namaľované pasúce sa zvieratá. Červený bodový akcent na bičíku, dôležitého to nástroja pastierov, tie zelené a modré tóny (slovami profesora Želibského) „majstrovsky vyvažuje“. Ostávajú už len farby ušliapanej hliny pod  jeho nohami, ktoré sú zároveň aj farbami jeho vetchého oblečenia. Sivastá mláka a zopár kameňov hovoria pochmúrne o zložitosti a smútku každodenného života, a predsa nedokážu zahnať tú Vieru, Nádej a Lásku z preduchovnelej tváre modliaceho sa človeka.

 

A teraz sa presunieme do Pálffyho paláca za druhým obrazom.

Lajos Szalay Príchod svätých pastierov, 1936, olej na plátne

Tento obraz ma zaujal inak, akýmsi súčasným, dovolila by som si povedať až konceptuálnym uvažovaním, čo podčiarkuje autor ešte aj jeho pomenovaním, lebo tomu tematicky blízke obrazy z dejín umenia sa zvyknú nazývať „Svätá rodina“ alebo „Narodenie Krista“. Lajos Szalay to ale otočil a díva sa na pastierov z uhla pohľadu nášho Pána, ba díva sa priam do ich tváre a nazýva týchto pastierov, ktorí sa prišli Spasiteľovi pokloniť, jeho slovami: „Svätí pastieri“.

Obidva tieto obrazy vznikli medzi dvoma svetovými vojnami a sú namaľované v intenciách nemeckého expresionizmu začiatku dvadsiateho storočia. Obidvaja autori „hovoria“ zhodne o svätých pastieroch, aj keď Szalay ich tak aj vo svojom názve pomenuje a Weisz-Kubínčan priamo nie, lebo u Szalaya sa približujú Bohu aj fyzicky, „idú k jasliam“ a u Weisz-Kubínčana „v modlitbe“. Títo dvaja veľkí umelci pracujúci v krutých podmienkach chudoby a vojny veľmi originálne s expresívnou silou farby a kompozície tu pre nás takto v našom geografickom priestore už cca pred 100 rokmi zanechali vzácne dedičstvo.       

 

Foto: TASR, webumenia                                         

 

Čítať neskôr
Pre uloženie článku sa prihláste alebo sa ZDARMA registrujte.
Čítať neskôr
Pre uloženie článku sa prihláste alebo sa ZDARMA registrujte.

Pozrieť diskusiu

Fungujeme vďaka finančnej podpore našich čitateľov a pravidelných podporovateľov. Ďakujeme.

Podporte nás aj vy, aby sme vám mohli priniesť ďalšie kvalitné články.

Podporiť pravidelnou sumou Podporiť jednorazovo