Reality shows v koncoch

Už takmer tri mesiace ovládajú slovenské televízie a ich divákov reality shows. Ich vláda však nie je ani zďaleka taká pevná, ako sa pôvodne očakávalo.

Big Brother mal vážne problémy už od ohlásenia o zakúpení tohto formátu TV Markízou. Zlá promokampaň, zlý obraz, slabý zvuk a priemerní moderátori. Všemožné snahy o zvýšenie sledovanosti – zmena riaditeľa programu, zvyšovanie počtu chúlostivých scén, preberanie prvkov konkurenčného formátu VyVolení, svadba jednej z účastníčok v priamom prenose, návštevy celebrít v dome – nepriniesli viac divákov, ale len rekordné pokuty od licenčnej rady. Kapitulácia Markízy bola len otázka času. Začiatok novembra priniesol presunutie relácie z hlavného vysielacieho času do menej atraktívnych vysielacích hodín a oznámenie o predčasnom ukončení celej show (18. decembra oproti plánovanému 2. januáru).

Projekt VyVolení bol v porovnaní so svojím súrodencom Veľkým Bratom jednoznačne úspešnejší, no čísla sledovanosti sú pre kňažkovcov značným sklamaním. Premiéru VyVolených sledovalo 10,8% populácie nad 12 rokov, potom čísla klesali (6,6%) i stúpali (17%), až skončili na pôvodných 11%. Záchrana musela prísť zo susedných Čiech. Po (údajných) problémoch TV Prima s majiteľom pozemku, na ktorom stojí vila českých vyvolencov a následnom spojení českých a slovenských účinkujúcich do „federálnej“ relácie stúpla sledovanosť VyVolených na 14%.
Čísla z peoplemetrov vyniesli VyVoleným v rebríčku najsledovanejších slovenských programov v 44. a 45. týždni siedme, v 46. týždni až trináste miesto. VyVolení nielenže nepatria medzi naj slovenské relácie, ale nie sú ani najsledovanejšou reláciou JOJky. S jasnou prevahou ich porážajú Noviny TV JOJ.

Ohlásenie príchodu formátu reality show na jar tohto roku vyvolalo mnohé otázky. Medzi najčastejšie patrilo spytovanie sa, či po reality shows príde niečo ešte horšie alebo tento formát znechutí a unaví diváka natoľko, že sa vráti k tradičnej TV zábave. Slovenský divák sa napriek častému podceňovaniu zachoval kultúrne a prezieravo a reality shows povedal jasné NIE. Ľudí pri TV obrazovkách v prime time ubudlo, zvýšenú sledovanosť (niekedy až súčet sledovaností oboch reality show) zaznamenali filmy na Jednotke.

Aj keď sa formátu reality show ani v budúcnosti úplne nevyhneme (už v januári 2006 nás čakajú VyVolení 2 a isté prvky klasických reality shows preniknú aj do relácie Slovensko hľadá Superstar 2), môžeme sa tešiť na návrat ku kultúrnejším formám TV zábavy. Už tento december má priniesť desiatky filmov na všetkých troch najsledovanejších slovenských televíziách. Práve klasický film je to, čo slovenskému divákovi najviac vyhovuje. To je potešujúce poznanie.

Imrich Gazda

Pozrieť diskusiu

Fungujeme vďaka finančnej podpore našich čitateľov a pravidelných podporovateľov. Ďakujeme.

Podporte nás aj vy, aby sme vám mohli priniesť ďalšie kvalitné články.

Podporiť pravidelnou sumou Podporiť jednorazovo