Tweetnuť
Kopírovať odkaz
Čítať neskôr
Pre uloženie článku sa prihláste alebo sa ZDARMA registrujte.
Spoločnosť
20. február 2016

Byť eko je v móde už aj na tvári

Prírodná kozmetika je fenoménom, ktorý v zahraničí prepisuje trhové zvyklosti. V Nemecku prevalcovali prírodné krémy, šampóny či rúže menších firiem bežne masovo dostupné výrobky z drogérií.
Byť eko je v móde už aj na tvári

Z menšinovej ekokozmetiky sa tam stal sa za posledných desať rokov mainstream. Aj na Slovensku už čoraz viac žien zaujíma zloženie produktov, ktoré denne používajú pre seba či svoje deti.

Čo je za novým trendom: strach z rakoviny a alergie

Keď sme si pred desiatimi rokmi predstavili spotrebiteľku eko výrobkov či bio jedla, ako asociácia nám vyskočila nejaká aktivistka v etno oblečení. Dnes stretnete v obchodoch s bio kozmetikou, kde si do ekoobalov môžete načapovať napríklad tekuté mydlo, už aj tínedžerky či manažérky. Reklamy na naturálne produkty dnes fotia topmodelky – „Green Glamour“ sa nosí. Správať sa ekologicky a tak aj nakupovať je v móde. A pokiaľ je to s rozumom a v overených firmách, je to ešte aj zdraviu prospešné.

V minulom roku stúpol obchod s prírodnou kozmetikou v Nemecku o desať percent, ten s tradičnou kozmetikou na porovnanie len o 2,4 percenta. Práve v Nemecku sú tieto firmy najviac zastúpené, ich obrat presiahol v roku 2015 hranicu jednej miliardy eur, čo je skoro dvojnásobok oproti obdobiu spred ôsmich rokov.

Odvetvie prírodnej kozmetiky stvoril nesporne aj strach z rakoviny či všadeprítomné alergie. Proces výroby či jednoduché zloženie sú však tiež dôvody, prečo stále viac žien nakupuje v malých firmách.

Na začiatku tohto boomu boli naturkrémy mastné a ledva roztierateľné, predávané v nevábnych téglikoch. Dnes sú však v Nemecku postupným vylepšovaním výroby všetky produkty v konzistencii porovnateľné s bežnými, rozdiel je v zložení.

Na Slovensku je toto odvetvie zatiaľ v plienkach, aj preto, že u nás nikdy nebola tradícia vo výrobe samotnej kozmetiky. Sú tu však lastovičky, ktoré si najmä medzi ženami v mestách našli svoje stále odberateľky. Zväčša sú to e-shopy, ktoré majú za sebou originálny príbeh a svieži dizajn. Internet je prostriedok, ako sa šíri osveta o produktoch bez zbytočnej chémie a s prírodným zložením.

Odvetvie prírodnej kozmetiky stvoril nesporne aj strach z rakoviny či všadeprítomné alergie. Proces výroby či jednoduché zloženie sú však tiež dôvody, prečo stále viac žien nakupuje v malých firmách.Zdieľať Zdieľať

Jedným z najznámejších slovenských e-shopov je Ponio, jeho zakladateľka Ivana Zuzinová prišla s nápadom produktov s prírodným zložením podľa vlastných receptúr a originálnymi názvami, ako je šampúch (šampón) či pazúch (dezodorant).

Princípom je, aby boli bez umelých farbív a vôní a vyrábané ručne. „Určite aj k nám prichádza tento fenomén, ale tak ako vo všetkom trochu s oneskorením po západných krajinách,“ vysvetľuje pre Postoj Ivana Zuzinová. „Po rozmachu nových chemických látok, ktoré sme zrazu dokázali vytvoriť za zlomok ceny prírodných, sa objavili aj nežiaduce účinky niektorých z nich, ako napríklad alergie. Ľudia, ktorých sa to týkalo prirodzene, hľadali inú, zdravšiu alternatívu a odvtedy sa trh snaží udržať trend, že prírodné sa rovná zdravé a chemické znamená nezdravé,“ hovorí Zuzinová.

Inzercia

„Často je to tak, ale často ani nie – taký azbest je napríklad 100 percent prírodný a nikto z nás ho ako bezpečnú látku nepoužíva. My síce používame drvivú väčšinu prírodných surovín a snažíme sa o čo najekologickejší prístup, ale používame aj chemicky upravené suroviny, za ktoré podľa mňa momentálne nie je dostatočne kvalitná prírodná alternatíva, takže nevyrábame úplne všetky výrobky 100-percentne prírodne. Napríklad taká surovina pantenol (tiež dex-pantenol, provitamín b5) – málokto vie, že je to chemická látka, ktorá vzniká z ropy, ale nedáme na ňu dopustiť od batoliat až po seniorov – pretože má úžasné regeneračné účinky na popálenú a poškodenú pokožku.“

Zuzinová si myslí, že zo slova „prírodný“ sa stal už dobre predávaný biznis – predajcovia ho dávajú všade, aj tam, kde je úplne nezmyselný. „Minule som ho videla na ponožkách s 8 percentami vlny, zvyšok syntetika. Lebo to zvyšuje predaj, potom často bez hlbšieho zamyslenia zoberieme prvé, čo vidíme.“

Zo slova „prírodný“ sa stal už dobre predávaný biznis – predajcovia ho dávajú všade, aj tam, kde je úplne nezmyselný.Zdieľať Zdieľať

Mnohé z produktov prírodnej kozmetiky majú na prvý pohľad jednoduché zloženie, často sú to veci, ktoré nájdeme aj v každej kuchyni – ako sóda bikarbóna, kokosový olej či mandľové maslo. „Presne tak to niekedy je – rovnako ako by každá z nás zvládla doma upiecť krásny, voňavý chlebík, ale rovnako väčšina z nás si ten svoj obľúbený ide kúpiť do svojej overenej pekárne. Aj keď je to len pár ingrediencií, tak každý chlieb je iný, možno len v detailoch, ale tie sú kľúčové. Veci nemajú byť zámerne komplikované, keď môžu byť jednoduché,“ hovorí Ivana Zuzinová.

Presadí sa „eticky korektný konzum“?

Podobnú skúsenosť má aj podnikateľka v reklamnom biznise a mama dvojročného synčeka Petra Kubalová: „Prírodná kozmetika ma zaujala, pretože som si uvedomila, že nielen v jedle, ale aj v kozmetike funguje tvrdý marketing, ktorý zavádza, a že veci, ktoré sú naozaj dobré a ich výroba je po všetkých stránkach náročnejšia, sú menej viditeľné, a pritom určite zdravšie pre telo. Ja si myslím, že na jednej strane je to aj logický fenomén, že sa u nás začínajú ľudia viac starať, čo jedia, čím sa natierajú alebo aký šampón používajú. Mňa by kedysi nenapadlo čítať si zloženie kozmetického výrobku, ale dnes sa už vyhýbam príliš chemicky upraveným produktom.“

V Nemecku sa prírodná kozmetika dostala aj do predaja bežných drogérií či dokonca supermarketov. Firmy nalievajú čoraz viac peňazí do vývoja nových produktov. Vznikajú už aj eko krémy proti vráskam. Pri prírodných produktoch je dôležité nielen zloženie, ale aj ich účinok. Eticky korektný konzum je pojem, ktorý sa tlačí do popredia a zaberá na zákazníkov.

V Nemecku sa prírodná kozmetika dostala aj do predaja bežných drogérií či dokonca supermarketov. Čoskoro to tak bude aj na Slovensku.Zdieľať Zdieľať

Problémom je, že nie všetko, čo sa označuje ako prírodná kozmetika, ňou aj naozaj je. Pri prírodnej kozmetike neexistujú jednotné smernice EÚ, ako je to pri bio produktoch. Je možné si však zistiť, či je certifikovaná – to znamená, či neobsahuje napríklad silikóny alebo parafíny. Okrem toho má zakázané testovanie na zvieratách.

Zaujímavé je, že už aj giganty ako Henkel či Loreal pochopili trendy a snažili sa preraziť s prírodnou kozmetikou, ich produkty sa však neujali. Nehrozí teda zatiaľ, že by boli v tejto oblasti koncerny konkurenciou malým firmám. Ľudia chcú totiž míňať za kvalitné produkty, ktoré majú za sebou uveriteľný príbeh.

Foto: TASR

Inzercia

Inzercia

Odporúčame