Tweetnuť
Kopírovať odkaz
Čítať neskôr
Pre uloženie článku sa prihláste alebo sa ZDARMA registrujte.
Dnes treba vedieť
18. február 2016

Motoristi na Slovensku tankujú najlacnejší benzín za posledné roky

Slovenskí motoristi na tankovaní pohonných látok môžu v tomto roku zatiaľ ušetriť.

Lacnejšie ako v súčasnosti naposledy totiž tankovali benzín v roku 2009 a naftu v roku 2005. Vyplýva to z aktuálnej analýzy Poštovej banky.

Podľa posledných dostupných údajov motoristi tankovali 95-oktánový benzín v 6. týždni tohto roka za 1,16 eura za liter a nafta stála 0,95 eura za liter. Medziročne tak bol benzín lacnejší o 4 % a nafta o 14 %.

"Slovensko pritom patrí k polovici krajín Európskej únie (EÚ), ktoré tankujú motorovú naftu v priemere za menej ako jedno euro. Lacnejšie ju natankujú motoristi už len v 8 krajinách EÚ," priblížila analytička Poštovej banky Dominika Ondrová. Podľa jej slov však smutnejšou správou je, že práve v okolitých krajinách, okrem Maďarska, je nafta lacnejšia ako na Slovensku.

V prípade benzínu je na tom Slovensko horšie. "Umiestnilo sa v strede zoznamu 28 krajín. Lepšie na tom sú aj všetci susedia krajín V4 a Rakúska. V oboch prípadoch je jasným víťazom Poľsko, kde sa tankuje najlacnejšie z celej únie," doplnila Ondrová. Práve v Poľsku stojí benzín menej ako jedno euro. "Rovnakému privilégiu sa z celej únie tešia už len Estónci," uviedla Ondrová.

Palivá pritom boli medziročne lacnejšie vo všetkých krajinách EÚ. "Jedinou výnimkou bolo Bulharsko. Ceny pohonných látok sa zvyšujú prevažne smerom na západ a sever Európy. V ostatnom období bol benzín najdrahší v Holandsku, nafta vo Veľkej Británii," priblížila Ondrová.

Vplyv na ceny pohonných látok pritom majú rôzne dane, či poplatky. "V prípade daní viažucich sa na benzín sa Slovensko umiestnilo tiež v strede rebríčka. Nižšie dane platili v 14 krajinách. Pri motorovej nafte je situácia o niečo priaznivejšia, nižšie dane sa viazali len k ôsmim krajinám," doplnila analytička banky.

Zároveň uviedla, že tankovanie nafty sa Slovákom oplatí len v prípade pohraničných oblastí Poľska, do vzdialenosti zhruba 50 kilometrov od východiskového bodu. Priaznivejšia je situácia pri tankovaní benzínu.

"Zo štartovacieho bodu sa oplatí vycestovať necelých 40 kilometrov, ak by sme tankovali v Rakúsku, zhruba 50 až 55 kilometrov v prípade Česka, respektíve Maďarska a až približne 100 kilometrov, ak by sa ľudia za nákupmi vybrali do Poľska," dodala Ondrová.

Inzercia

Odporúčame