Vyššie platy aj ceny
Ako sa zmení východ príchodom Volva?
Keď prišla do Žiliny Kia, nastal boom v odbornom vzdelávaní. Jaguar v Nitre spôsobil raketový nárast cien bytov. Čo čaká Košice?

Volvo Cars
Výstavba Východoslovenských železiarní odštartovala v roku 1960 slávnostným otvorením, na ktorom zaznelo niekoľko prejavov, vzdávanie vďaky komunistickej strane aj želanie úspešného a mierového budovateľského roka.
Sláva a pompa boli namieste, v priebehu niekoľkých rokov vyrástla neďaleko gigantická oceliareň, ktorá zásadne podmienila ďalší rozvoj mesta a jeho infraštruktúry a dala prácu desiatkam tisíc obyvateľov.
Dnes sa zdá, že zažívame podobný okamih. Po desiatkach rokov prichádza do regiónu veľká investícia v podobe inovatívnej fabriky na elektromobily, ktorú vybuduje švédska automobilka Volvo. Košický primátor označil tento projekt za najväčšiu investíciu v regióne od výstavby oceliarne a očakávania sú teda veľké.
Továreň má vyrásť v priemyselnom parku Valaliky, ktorý sa nachádza v okrese Košice-okolie. Ten patrí do dvadsiatky najmenej rozvinutých okresov Slovenska a ďalšie sa nachádzajú v jeho bezprostrednom susedstve.
Vysoká nezamestnanosť, ale málo kvalifikovaných ľudí
Jednou z charakteristík týchto regiónov je vysoká nezamestnanosť, príchod Volva by však mal tento problém v oblasti zmierniť.
Aspoň o niečo by sa tak mohol zmenšiť rozdiel v nezamestnanosti medzi západom a východom krajiny. Kým v Košickom kraji je na úrovni takmer 10 percent, v Bratislavskom kraji je to len o niečo viac ako 3,5 percenta.
V bezprostrednej blízkosti miesta, kde bude budúca fabrika stáť, sa nezamestnanosť pohybuje na úrovni 11,2 percenta, v susednom Rožňavskom okrese sa dokonca približuje k 15 percentám.
Švédsky závod by mal podľa prvých informácií priniesť viac ako tri tisícky nových pracovných miest. Okrem toho je však už teraz jasné, že vzniknú nové príležitosti odvodené od príchodu nového investora – rozvinie sa infraštruktúra a v okolí vyrastie podhubie subdodávateľov.
Zamestnávatelia, ktorí v tomto regióne pôsobia, však už dlhšie upozorňujú, že i keď čísla nezamestnanosti dosahujú dvojciferné hodnoty, v skutočnosti majú problém získať kvalifikovanú pracovnú silu.
Polovica z evidovaných uchádzačov o zamestnanie v Košickom kraji je dlhodobo nezamestnaná, čo znamená, že sú bez práce viac ako rok. V týchto prípadoch je návrat do pracovného procesu už náročnejší. Jedna tretina má okrem toho ukončené iba základné vzdelanie.
Automobilový priemysel je zároveň na Slovensku veľkým zamestnávateľom, a tak je v tejto oblasti nedostatok kvalifikovaných ľudí ešte výraznejší ako v iných oblastiach. Dopyt je totiž naozaj veľký.
Na tlačovej konferencii, kde vláda spolu s predstaviteľmi Volva predstavili príchod novej investície, sa Igor Matovič vyjadril, že dúfa, že tento projekt priláka naspäť na východ ľudí, ktorí z regiónu odišli za lepšími príležitosťami.
To je ďalší možný zdroj ľudí a ďalšie pozitívum investície – do regiónu sa tak možno vráti časť z talentovaného ľudského kapitálu, ktorá ho v minulosti opustila. Ekonómovia však očakávajú, že nový zamestnávateľ bude musieť na obsadení všetkých miest zapracovať.
S týmto problémom sa v nedávnej minulosti musela popasovať aj automobilka Jaguar Land Rover sídliaca v Nitre, kde je problém s nedostatkom pracovníkov ešte väčší. Výrobca to riešil aktívnym hľadaním zamestnancov na Ukrajine.
Práve relatívna blízkosť Košíc k nášmu východnému susedovi, kde sa nachádza veľká zásoba potencionálnych zamestnancov, mohla byť pre Volvo jeden z dôvodov, vďaka ktorým sa rozhodol práve pre túto lokalitu.
Okrem troch tisícok pracovných miest, ktoré vzniknú v samotnej fabrike, vznikne vďaka novej investícii množstvo ďalších. Objavovať by sa mali začať už čoskoro, keď sa začne s výstavbou továrne a okolitej infraštruktúry.
Vyššie platy a ceny
Ekonómovia sa zároveň zhodujú, že príchod rozsiahlej investície so sebou prinesie aj nárast platov. Na jednej strane to bude dané vznikom dobre platených pracovných miest pre kvalifikovaných pracovníkov, ale taktiež zvýšenou tvorbou pridanej hodnoty, ktorá sa pretaví aj do miezd.
Ďalším dôležitým faktorom je nedostatok pracovnej sily, čo zákonite tlačí mzdy nahor. Volvo sa bude snažiť získať ľudí z iných podnikov a zaručenou stratégiou je ponuka výhodnejších a štedrejších podmienok.
Má to však aj odvrátenú stránku vo forme zvýšených životných nákladov. To bolo možné pozorovať s príchodom fabriky Jaguar Land Rover do Nitry, kde v tom období vzrástli ceny nehnuteľností o niekoľko desiatok percent.
Ceny začali stúpať krátko po tom, čo bola investícia ohlásená. Mnohí majitelia nehnuteľností sa preto rozhodli, že ich predaj odložia, aby si počkali na najlepšie ceny. Ďalšia skupina ľudí však nehnuteľnosti kupovala, aby ich neskôr, keď ceny vzrastú ešte viac, výhodne predali alebo prenajali.
Bolo totiž jasné, že s príchodom zamestnávateľa príde do mesta množstvo ľudí za prácou, no a tí budú musieť niekde bývať. Ako pre TASR neskôr reflektoval Matias Fest zo spoločnosti Fest Garant Invest, pred príchodom fabriky stála garsónka v Nitre okolo 29-tisíc eur. V čase najväčšieho boomu to bolo 54-tisíc. Veľký nárast zaznamenali aj jednoizbové byty, ktoré stúpli z 35-tisíc eur na 70-tisíc. Realitný boom však časom opadol a situácia sa upokojila.
Pri rokovaní o príchode Volva do Košíc bol aj primátor mesta Jaroslav Polaček a župan kraja Rastislav Trnka. Župa sa zaviazala vybudovať potrebnú infraštruktúru, upraviť ponuku vzdelávacích programov tak, aby zodpovedali novému dopytu, ale aj súčinnosť pri vzniku cenovo dostupného nájomného bývania.
To by sa malo konkretizovať v podpore zriadenia rezidenčnej výstavby v blízkosti priemyselného parku. Raketový rast cien nehnuteľností, aký zažila Nitra, by sa tak nemusel v prípade Košíc zopakovať.
Budú Košice iné ako Žilina?
Taktiež sa očakáva rozvoj výskumu a vzdelávania ako takého. Volvo má na východe vybudovať inovatívnu fabriku, nabitú novými ekologickými technológiami, čo otvára dvere rozvoju neďalekých univerzít či stredných odborných škôl.
Boom vo vzdelávaní nastal aj po príchode automobilky Kia do Žiliny. Školy sa začali prispôsobovať potrebám a požiadavkám investora. Ako však upozorňuje prípadová štúdia, ktorá sa zaoberala vplyvom fabriky na vzdelávanie, tento boom sa prejavil najmä v oblasti stredného školstva a spolupráca so Žilinskou univerzitou je minimálna.
Čo sa bude diať v Košiciach, je otázne. Faktom je, že veľká väčšina z ohlásených 3 300 pracovných miest je pre ľudí s ukončeným stredoškolským vzdelaním, vyslovene vysokoškolsky vzdelaných ľudí bude fabrika potrebovať v prvej fáze menej ako tristo.
To sa však môže časom meniť. Okrem toho treba vziať do úvahy, že Košice majú Technickú univerzitu, ktorá má kapacitne aj vybavením omnoho väčšie možnosti ako Žilinská univerzita. V Košiciach zároveň sídlia rôzne inovatívne technické firmy, ktoré taktiež môžu využiť potenciál, ktorý so sebou prináša nová investícia.
Príchod Volva je oproti výstavbe Východoslovenských železiarní menšou záležitosťou. Vo VSŽ pracovalo v najlepších časoch takmer 30-tisíc ľudí, v továrni na elektroautá ich bude 3 300.
No kým dnešný U. S. Steel, ktorý je nástupcom VSŽ, postupne upadá a jeho budúcnosť je neistá, Volvo prináša na východ inovatívne technológie a výrobu vozidiel, ktoré sa aspoň zatiaľ zdajú byť budúcnosťou dopravy. A aj preto je táto investícia pre región obzvlášť dôležitá.