Milovať zločinca nie je zločin

Milovať zločinca nie je zločin

Životopisná dráma o Líde Baarovej si neomotá diváka okolo prsta, je však zvládnutá so cťou.

Pod menom Lída Baarová sa skrýva fascinujúci vzostup i tragický pád obľúbenej herečky. Oslnivá hviezda po rokoch znovu zažiarila na filmovom nebi v dráme režiséra Filipa Renča.

Film mapuje roky najväčšej popularity českej herečky. Preslávila sa nielen účinkovaním v úspešných domácich a zahraničných filmoch, ale aj milostným pomerom s Josephom Goebbelsom. Pre vzťah s ministrom propagandy Tretej ríše odmietla sľubnú kariéru v Hollywoode, no zaplatila zaň vysokú cenu.

Krásu porazila povinnosť

Tvorcovia vyrozprávali príbeh retrospektívne. Zostarnutá, svetom zabudnutá Lída v rozhovore s mladou novinárkou spomína na svoje víťazstvá i bolestné prehry. Pri pohári vína, s cigaretou v ruke a iskrou v očiach sa poslednýkrát vracia do obdobia, keď sa dostala nebezpečne blízko k popredným mužom nacistického Nemecka.

Biografická dráma zachytáva jej život na prahu druhej svetovej vojny. Herečka dobyla nemecký filmový svet, z výslnia však zmizla, keď hrozilo, že rozbije Goebbelsovu rodinu.

„Do hry ste šli s jediným tromfom zvaným krása. Prebil ho tromf zvaný povinnosť. Prehrali ste,“ povedal jej berlínsky policajný riaditeľ Helldorff na začiatku konca rozprávkovej kariéry.

Príbeh odzrkadľuje realitu života, kde sa všetko neuveriteľne rýchlo mení. Odvrhnutá nacistami a následne aj komunistami, Lída postupne stráca všetko, na čom jej záležalo.

Hviezdy z Komisára Rexa

Na filmovom portáli csfd.cz film ihneď po premiére ostro skritizovali. Mnohým sa nepozdáva obsadenie Slovenky Tatiany Pauhofovej, ktorá sa na Baarovú vraj vôbec nepodobá.

Pritom na stvárnení hlavnej postavy si filmári dali naozaj záležať. V drahých prepychových kostýmoch a s večne zapálenou cigaretou, no hlavne vďaka Pauhofovej hereckému talentu akoby slávna Lída ožila.

Vo filme sa zaskveli aj hviezdy z nemecky hovoriacich krajín. Fyzickú podobu Hitlerovho ministra Goebbelsa verne stvárnil Karl Markovics. Jeho zvláštna mimika v kombinácii s dabingom Viktora Preissa však pôsobí miestami groteskne.

Rola obletovaného Gustava Fröhlicha padla ako uliata Gedeonovi Burkhardovi. Obaja herci v minulosti vyšetrovali vraždy v kriminálnom seriáli Komisár Rex.

Popri hlavných postavách zo zahraničia sa objavili aj mnohí českí herci – Simona Stašová, Jiří Mádl, Zdenka Procházková či Pavel Kříž ako vodca nacistického Nemecka. Ani jeho obsadenie mnohým nie je po chuti. Kříž sa nevžil do roly tak, ako Bruno Ganz v snímke Pád Tretej ríše (2004), za svoj výkon sa však hanbiť nemusí.

Kráska a zviera

Tím hlavného kameramana Petra Hojdu si zaslúži pochvalu za nápadité zábery. Veľkolepá nacistická mašinéria spolu s masami Nemcov strhne aj diváka a na okamih ho prinúti zabudnúť na hrôzy Osvienčimu a vojnového besnenia.

Autentické zábery vyvražďovania Židov počas Krištáľovej noci ho rýchlo vrátia späť do reality a bude dúfať, že Baarová utečie z Nemecka včas. Punc vážnosti dodáva filmu aj dramatická hudba.

Tvorcovia v mnohých faktoch však popustili uzdu fantázii a dali priestor komerčnej romanci na spôsob Krásky a zvieraťa. Anjelsky očarujúca Lída sa zamiluje do krívajúceho diabla. Niektoré emóciami nabité scény pôsobia nevierohodne a hlúpo.

Divák sotva uverí srdcervúco plačúcemu Goebbelsovi, keď sa cez telefón navždy lúči s milenkou, Hitlerovi, ktorý Baarovej pochváli klobúčik, alebo hysterickej novinárke, keď spočiatku odsudzuje herečku za vzťah s nacistom.

„Milovala som zločinca, ale to predsa ešte nie je zločin,“ hovorí stará Lída. Ani natočenie tohto filmu nebolo zločin. Životopisná dráma si neomotá diváka okolo prsta, je však zvládnutá so cťou.

Pozrieť diskusiu

Fungujeme vďaka finančnej podpore našich čitateľov a pravidelných podporovateľov. Ďakujeme.

Podporte nás aj vy, aby sme vám mohli priniesť ďalšie kvalitné články.

Podporiť pravidelnou sumou Podporiť jednorazovo